Tarkoituksena oli siis lähteä kiertämään ympäri Australiaa bussilla isommalla vaihtariporukalla, mutta se harmillisesti peruuntui koronan takia. Koulut Australiassa olivat myös aktiivisempia järjestämään eri tapahtumia ja yhteisöllisempiä kuin täällä Suomessa. Oppilaat ottivat hyvin reilusti mukaan porukkaan, kun vain kysyin, pääsenkö esim. syömään heidän kanssaan. Suosittelen kysymään rohkeasti vain eri ihmisiltä, mitä suunnitelmia heillä on esimerkiksi koulun jälkeen tai viikonloppuun.
Englannin taitoni ei ikinä ollut kovinkaan vahva ja minulta vaati paljon rohkeutta nimenomaan puhua kieltä. Muistan Singaporessa miettineeni valmiiksi ”vuorosanat” jopa esimerkiksi ruoan tilaamiseen. Mikä nyt tuntuu hullulta ajatella. Kielitaitoni kehittyi hyvin nopeasti maassa ollessa, kun olin pelkästään englannin kielen ympäröimä. Muut ihmiset myös ottivat asian hyvin huomioon ja puhuivat hitaammin, toistivat asioita ja selittivät asioita eri tavoilla. Tärkeintä onkin omasta mielestäni se, että uskaltaa rohkeasti puhua ja antaa itsensä tehdä virheitä. Täydellisyyden pyrkiminen johtaa herkästi siihen, että ei uskalla avata suutaan ollenkaan. Muut ihmiset ymmärtävät hyvin sen, mitä haluat sanoa, oli kielioppivirheitä tai ei ja kielitaito kehittyy nopeimmin juuri itse puhumalla. Asuin Australiassa Bendigossa Victorian osavaltiossa.
Argentiinalle šokkitappio, Ranska avasi vakuuttavasti – HS
Argentiinan media lyö Lionel Messiä ja koko joukkuetta armotta
(SUORATOISTO<<<) Argentiina Saudi-Arabia elää live 22
Vaihdossa olleiden kokemuksia - NuorisovaihtoPepin vaihtovuosi Australiassa Olin vaihdossa Australiassa 2019–2020. Vaihto-oppilasvuosi oli ollut haaveenani niin pitkään kuin jaksan muistaa. Pohdin ensimmäiseksi lähteväni lyhyempään vaihtoon, mutta päädyin kuitenkin lähtemään koko vuodeksi. Näin jälkikäteen olen erittäin tyytyväinen siihen, sillä muuten olisi jäänyt niin monta kokemusta kokematta.
Olin myös tottunut liikkumaan Suomessa vapaammin paikasta toiseen ja Australiassa he halusivat yleensä viedä minut ovelta ovelle. Rotaryklubini oli erittäin aktiivinen. Minulla oli joka viikko kokous ja kerroin siellä aina, mitä olen tehnyt kyseisenä viikkona ja söimme yhdessä. Olin myös mukana erilaisissa hyväntekeväisyys- ja varainkeräystapahtumissa. Olin myymässä jouluhattuja ”christmas carols”- tapahtumassa ja myymässä kahvia juoksutapahtumassa. Järjestön Ihmisistä muodostui tukiverkosto ja he auttoivat minua paljon sopeutumisessa. Sain rotareilta viikkorahaa 150 dollaria kuukaudessa. Tämä on siis euroissa noin 95. Itse olin säästänyt rahaa noin 750 euroa puolelle vuodelle ja koin sen riittävän paremmin kuin hyvin.
Kaupunki oli sisämaassa ja lähin ranta oli noin kahden tunnin ajomatkan päässä. Tämä tuli itselle yllätyksenä, sillä Australiaa ajatellessa näin vahvasti sellaisen rantakulttuurin. Saavuin sinne talvella ja lämpötilan ollessa noin viisi astetta. Kodeissa ei ole yleensä ollenkaan lämmitysjärjestelmää, sillä lämpötila on niin kuuma kesäisin. En ottanut niin tosissaan, kun sanottiin, että yöllä voi tulla tosi kylmä. Suosittelen kaikkia Australiaan meneviä ottamaan mukaan jotkin tosi lämpimät pyjamat, sillä minullakin oli kaksi paksua peittoa, pyjamat ja olin silti ihan jäässä. Minulle ei oikeastaan missään vaiheessa iskenyt kulttuurishokkia.
Livenä - Padel Magazine
Oli myös hyvin erilaista viettää aikaa ystävinä kuin siskoina. Kyseiseen perheeseen kuului myös host-veli, joka oli minua vuoden vanhempi. Hän asui kotona ja vietimme suurimman osan ajasta keskenämme. Minulla kävi tuuri sen suhteen, että jokaisessa perheessä oli aina sisaruksia, joiden kanssa viettää aikaa eikä missään vaiheessa ollut ainakaan tekemisen puute. Minulla oli vuoden aikana neljä eri perhettä, joissa olin noin kolme kuukautta jokaisessa. Perheillä ei ollut mitään kovin erikoisia tapoja, joihin en olisi tottunut. Uutta suomalaiselle oli varmaankin se, että iltapalaa ei syöty ollenkaan vaan illallinen syötiin noin 18–20 aikaan yhdessä.
Meksikon matkat 2022/23 – Löydä lomasi täältä!
Isäntäperhe maksoi asumisen ja elämisen, mutta omaa rahaa meni extra kustannuksiin kuten konserttilippuihin, syömiseen ravintoloissa, parturiin, vaatteisiin, ja harrastuksiin. Australiassa on hintataso huomattavasti alhaisempi kuin Suomessa, mitä en itse ainakaan osannut odottaa. Meitä oli piirissäni seitsemän vaihto-oppilasta. Meillä oli alkuun tutustumisleiri yhdessä ja saimme myös perehdytyksen rotarysäännöistä. Toinen leiri oli myös niiden Australiasta maailmalle lähtevien vaihtareiden kanssa ja annoimme heille eri vinkkejä. Olisin itse toivonut enemmän tapaamisia muiden vaihtareiden kanssa, mutta paljon oli laskettu sen varaan, että nähdään kaikki safarilla.
Toiseen perheeseen kuului Liam, joka oli samanikäinen ja Erin, joka oli kaksi vuotta minua nuorempi. He asuivat maalla ja heillä oli paljon erilaisia eläimiä. Pääsin siis kokemaan vähän maatilaelämää. Heillä oli muun muassa lampaita, kanoja ja koiria. Kolmas perheeni asui kaupungin keskellä. Bendigo on siis noin Turun kokoinen kaupunki. Kolmanteen perheeseeni kuului veli, joka oli muuttanut jo pois kotoa enkä nähnyt häntä paljon ja sisko, joka oli ystäväni samalta luokka-asteelta. Klubini ei ollut löytänyt kaikkia perheitä etukäteen, joten pääsin vaikuttamaan perheisiin. Viimeisen perheen kohdalla oli vähän turhan kovat odotukset, sillä pääsin samaan perheeseen tytön kanssa, jonka voin edelleen luokitella parhaaksi ystäväkseni. Hän oli muuttanut vähän ennen opiskelemaan Melbourneen, ja todellisuudessa näimme toisiamme paljon vähemmän kuin olin kuvitellut.
Meksiko ja Puola päätyvät maalittomaan tasapeliin | Yle Urheilu